Recomandare – Pregătire psihologică în sport: tenis (UK)

Recomandare primită în anul 2022, cu privire la programul de pregătire psihologică realizat începând cu anul 2019.

Mă numesc Dan și sunt antrenorul de tenis și tatăl lui Albert.
Albert este un jucător de tenis de top și am început colaborarea cu Răzvan de mai bine de trei ani.

Având în vederea relația dintre mine și Albert, precum și relația de antrenor – sportiv, am avut nevoie de ajutorul lui Răzvan nu numai strict pe latura sportivă a lui Albert ci și în stabilirea unor granițe între relația parentală și relația antrenor – sportiv, pe care Albert le confunda adesea.

Pe latura sportivă am avut probleme în ceea ce privește presiunea competițiilor, capacitatea de concentrare, presiunea scorului (momentelor) în timpul meciurilor.

Treptat, cu ajutorul lui Răzvan am stabilit coordonate clare de abordare a meciurilor, metode de eliberare de presiune prin diferite mijloace (stabilite cu Răzvan): abordarea meciurilor in formatul „punct cu punct” în loc de meciul ca întreg, exerciții de respirație etc.

Vizualizarea mentală a antrenamentelor și nu numai a dus la îmbunătățirea performanțelor lui Albert.

Având în vedere că noi suntem stabiliți în Anglia de mai mulți ani, majoritatea ședințelor au avut loc online și cu foarte mare eficienta aș putea spune după rezultatele lui Albert și după evoluția lui mentala în general.

Desigur, atunci când am fost în țară am lucrat la cabinet sau în aer liber, și Albert a fost observat de Răzvan și la lucru pe terenul de tenis, la meciuri sau antrenament.

După începerea colaborări cu Răzvan rezultatele lui Albert s-au îmbunătățit vizibil și în momentul acesta Albert este in top 30 în UK under 18 ani chiar daca are numai 17, și a început cu succes să abordeze turneele de seniori, unde este la un pas să intre în prima sută de jucători seniori în UK.

Având în vedere nivelul înalt de competiție, presiunea exercitată asupra mentalului este foarte mare și nu putea reuși la acest nivel fără antrenamentul mental pe care Răzvan și noi l-am stabilit de comun acord. Mulțumim, Răzvan, și ne bazăm pe ajutorul tău în continuare.

Dan Niță, părinte și antrenor adolescent sportiv în vârstă de 17 ani, sport: tenis


Sesiune de feedback

Poți viziona în continuare o sesiune de feedback, realizată după primele 8 luni de colaborare, înregistrată și publicată cu acordul clienților.

Detalii cu privire la pregătirea psihologică

Colaborarea a început în anul 2019, când sportivul avea vârsta de 14 ani, în contextul unor probleme cu care se confrunta pe teren și la antrenamente, precum și a dorinței părinților de a îi oferi un program de pregătire psihologică pe termen lung, care să îl ajute în tenis și în viață.

Situație complexă

Părinții sunt și antrenorii sportivului: tatăl – antrenor de tenis, mama – preparator fizic și nutriționist.

Obiectivele colaborării

  • Rezolvarea problemelor cu care se confruntau la momentul începerii programului de pregătire psihologică.
  • Susținerea dezvoltării psihice a sportivului pe termen lung, condiție esențială a dezvoltării unei cariere în tenis.
  • Armonizarea relațiilor dintre părinți și adolescent, în contextul pregătirii sportive, ținând cont de situația complexă menționată anterior.

Realizarea colaborării

Sesiunile au fost realizate online, cu excepția întâlnirilor desfășurate în cabinet, în aer liber și la terenul de tenis, în perioadele scurte petrecute de sportiv împreună cu familia în România.

  • Sesiuni de pregătire psihologică individuală cu sportivul, desfășurate în mod regulat, cu o frecvență săptămânală în primul an și apoi bilunară.
  • Sesiuni periodice împreună cu antrenorul și sportivul, pentru feedback cu privire la progresul realizat, stabilirea/ calibrarea obiectivelor și a planurilor de acțiune în pregătirea psihologică individuală.
  • Sesiuni periodice cu sportivul și părinții/ antrenorii, pentru a analiza și a optimiza atât aspectele legate de antrenamentul sportiv, cât și pe cele legate de dinamica relațiilor interpersonale complexe: sportiv – părinți, sportiv – antrenori.

Factori cheie de succes

Printre elementele care au contribuit la îmbunătățirea stării și a performanței sportivului în timpul antrenamentelor, în meciurile de pregătire și în cele oficiale se numără următoarele:

  • Relațiile bazate pe deschidere și încredere, întotdeauna orientate constructiv.
  • Clarificarea rolurilor antrenor – sportiv / părinte – copil și deprinderea unor modalități de gestionare și îmbunătățire a dinamicii relațiilor interpersonale, în context sportiv și în cel familial.
  • Întâlnirile organizate atât cu sportivul/ fiul, cât și cu antrenorii/ părinții.
  • Feedback-ul periodic, cules de la toți cei implicați, referitor la evoluția pregătirii psihologice.
  • Tehnicile de pregătire psihologică. Exemple: gestionarea emoțiilor; gestionarea gândurilor (self-talk constructiv); educarea atenției (prin aplicarea principiilor de trăire conștientă; tehnicile de relaxare mentală etc.); imageria mentală; stimularea motivației intrinseci; lucrul la nivelul credințelor, al convingerilor și al valorilor; clarificarea identității personale și a aspirațiilor, a viziunii asupra evoluției sportive și în viață etc.
  • Utilizarea tehnicilor hipnotice în antrenamentul psihologic.
  • Focus-ul pe proces, rezultatul fiind o consecință a acțiunilor.

Decizia ta de a colabora se poate concretiza contactându-mă direct începând de acum.